Marijke Schermer, In het oog – Uitgeverij Van Oorschot
Foto: Frank Ruiter
In het oog van Marijke Schermer opent magistraal, met een liefdesdrama dat wordt ingeluid met een zin die de kern van deze ingetogen, intense roman raakt: ‘Vlak voor Bee begon aan haar verhaal waarin ze me onder meer verweet dat ik haar niet zag, zat ik haar juist te bekijken.’
De ik-figuur is Nicola – microbioloog, observator, gemankeerde minnares, moeizame communicator, stalker, fraudeur. De wereld, de liefde en de relaties met de mensen om haar heen bekijkt ze bij voorkeur met dezelfde klinische distantie waarmee ze door de lens van haar microscoop kijkt. Ze zou haar gevoel meer moeten laten zien, zeggen de mensen die om haar geven; zelf kan Nicola daar niks mee.
Maar dan verlaat haar vriendin haar onverwachts, wordt de geldkraan voor haar onderzoek naar een bijzondere bacterie onverhoeds dichtgedraaid, en Nicola’s reactie hierop is zo spectaculair grensoverschrijdend en onorthodox, dat je als lezer ademloos met haar op blijft lopen. Samen zoekend naar het antwoord op de vraag of in de liefde eerlijkheid en transparantie noodzakelijk zijn, of het mogelijk is jezelf volledig aan een ander te laten zien, in hoeverre je moet toegeven aan de verwachtingen van een geliefde, of je over dingen mag zwijgen en of dat liegen is.
Schermer voert de lezer mee in sublieme, zorgvuldig geconstrueerde zinnen, waarin de liefde pijnlijk precies wordt ontleed en waartussen de suggestie zweeft dat Nicola ook met de lezer niet alles eerlijk deelt. Er zit ernst in de vertelling, maar ook geestigheid en luciditeit, en op het eind slaat de ontroering met kracht toe. Een roman als een klein, kostbaar juweel.
Juryrapport Libris Literatuur Prijs 2025, Amsterdam, 11 maart 2025
Lees hier het algemene juryrapport van de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2025
Bekijk hier de 18 audiotrailers #DeZin.Deze trailers laten in 90 seconden horen wat een boek teweegbrengt en worden samen met lesmateriaal geplaatst op het platform LessonUp.